Powered by free wordpress themes

Home / Beliefs / Surat Taubah ayat 128 – 129

Powered by free wordpress themes

Surat Taubah ayat 128 – 129

Shortened Question:

The virtuous of reciting Surat Taubah ayat 128 – 129

Question:

Asalam – u – Alaikum

 

I want to know the benefits of reciting surat taubah ayat 128 – 129 and how to read it properly like how many times and after which prayers in ablution or without also.

 

Jazak Allah

 

Answer:

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.

As-salāmu ‘alaykum wa-rahmatullāhi wa-barakātuh.

The verses in reference are;

لَقَدْ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنِينَ رَءُوفٌ رَحِيمٌ (128) فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُلْ حَسْبِيَ اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا هُوَ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَهُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظِيمِ (129) } [التوبة: 128، 129]

Translation:

Undoubtedly a Rasool (Messenger) from yourselves has come to you (someone whose linage, morals, manners and integrity you know well). The difficulties that afflicted you are very distressing to him. He is anxious for (good to come to) you and extremely forgiving and merciful (gentle and kind) towards the Mu`mineen. (128)

If they turn away, then say, “Allah is sufficient for me (even if the whole world turns against me). There is none worthy of worship but Him. On Him only do I rely and he is the Rabb of the glorious Throne.” (I therefore do not fear you if you turn against me. However, you have to worry about your own condition if you refuse to accept imaan. ) (129)

The verses highlight the lofty position of Rasulallah (sallalahu alayhi wa sallam) and his sublime qualities of love and compassion. While there are virtues in merely reciting some verses of the Quran, the Quran is actually a means of guidance. We should ponder upon the contents of the verses and endeavour to emulate Prophet (sallalahu alayhi wa sallam) in inculcating in us love, softness and care.

Nevertheless Rasulallah (sallalahu alayhi wa sallam) has said; the one who continuously reads the verses in reference will not face a death through destruction, drowning, (being) burnt or being hurt by an object[1].

Abu Darda (radiyallahu anhu) narrates: if anyone recites seven times in the morning and evening;

حسبيَ اللهُ، لا إله إلا هو عليهِ توكلّتُ، وهو ربُّ العرشِ العظيمُ

 “Allah is sufficient for me, there is no god but he (Allah), on him is my trust, he is the Lord of the Throne of Glory”, Allah will be sufficient for him against anything which grieves him[2].

It is advisable to recite these verses in the state of wudhu. However, being in the state of wudhu is not necessary.

 

And Allah Ta’āla Knows Best

Hafizurrahman Fatehmahomed

Student Darul Iftaa
Netherlands

Checked and Approved by,
Mufti Ebrahim Desai.

[1] إحياء علوم الدين (1/ 335)

ذكر أبو القاسم الغافقي في فضائل القرآن في رغائب القرآن لعبد الملك بن حبيب من رواية محمد بن بكار أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال من لزم قراءة لقد جاءكم رسول من أنفسكم إلى آخر السورة لم يمت هدما ولا غرقا ولا حرقا ولا ضربا بحديدة وهو ضعيف

سنن أبي داود ت الأرنؤوط (7/ 415) [2]

عن أبي الدرداء، قال: من قال إذا أصبَحَ وإذا أمسى: حسبيَ اللهُ، لا إله إلا هو عليهِ توكلّتُ، وهو ربُّ العرشِ العظيمُ، سبعَ مراتٍ، كفاه اللهُ ما هَمَّهُ، صادقاً كان بها أو كاذباً

 (1) رجاله ثقات، وهو موقوف، وفي متنه زيادة منكرة.

وأخرجه ابن عساكر في “تاريخ دمشق” 36/ 149 من طريق أبي زرعة الدمشقي و 36/ 149 – 150 من طريق إبراهيم بن عبد الله بن صفوان، كلاهما عن عبد الرزاق ابن عمر بن مسلم، بهذا الإسناد.

وأورده ابن كثير في “التفسير” 4/ 181 عن “تاريخ دمشق” لابن عساكر من طريق أبي زرعة، ثم قال: وهو زيادة غريبة ثم رواه. في ترجمة عبد الرزاق أبي محمَّد، عن أحمد بن عبد الله بن عبد الرزاق، عن جده عبد الرزاق بن عمر فرفعه فذكر مثله بالزيادة. وهذا منكر.

وأخرجه مرفوعاً دون هذه الزيادة ابن السني في “عمل اليوم والليلة” (71) من طريق أحمد بن عبد الرزاق الدمشقي، قال: حدثني جدي عبد الرزاق بن مسلم، به.

وانظر “نتائج الأفكار” 2/ 400.

تنبيه: هذا الحديث أثبتناه من (هـ). وذكر المزي في “التحفة” (11004)، والحافظ في “نتائج الأفكار” 2/ 400 أنه في رواية أبي بكر ابن داسه! قلنا: كذا قال مع أن أبا بكر ابن داسه قد أشار كما في الورقة 183 من (هـ) إلى أن عدة أحاديث ومن جملتها هذا الحديث قد سقط من كتابه وأنه يرويها تعليقاً عن أبي داود.

شرح سنن أبي داود للعباد (577/ 3، بترقيم الشاملة آليا)

هذا أثر عن أبي الدرداء رضي الله تعالى عنه ومثله لا يقال بالرأي؛ لأن تحديد هذا الأجر لهذا العدد الذي هو سبع مرات لا يقال من قبل الرأي،

 

الترغيب والترهيب للمنذري (1/ 255)

وَعَن أم الدَّرْدَاء عَن أبي الدَّرْدَاء رَضِي الله عَنهُ قَالَ من قَالَ إِذا أصبح وَإِذا أَمْسَى حسبي الله لَا إِلَه إِلَّا هُوَ عَلَيْهِ توكلت وَهُوَ رب الْعَرْش الْعَظِيم سبع مَرَّات كَفاهُ الله مَا أهمه صَادِقا كَانَ أَو كَاذِبًا

رَوَاهُ أَبُو دَاوُد هَكَذَا مَوْقُوفا وَرَفعه ابْن السّني وَغَيره وَقد يُقَال إِن مثل هَذَا لَا يُقَال من قبل الرَّأْي وَالِاجْتِهَاد فسبيله سَبِيل الْمَرْفُوع

 

 

 

Check Also

6

Does the angel who writes bad deeds wait 6 hours before he writes the bad deed

Shortened Question: I heard that the angel who writes bad deeds waits 6 hours before …

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *